2 – KATTEGATIN VESILLÄ – KÖÖPENHAMINASTA GÖTEBORGIIN
To 20.7.2023 Ven, Bäckviken – Helsingborg – Helsingör, Nordhavn 12 NM
Sää: Aurinkoa, puolipilvistä, mutta myös lyhyitä sadekuuroja. Tuuliennuste: lännestä keskituuli 7 m/s ja puuskat 12 m/s. Lämpötila-arvio: 16-18 astetta.
Aamulla lähdettiin Venin saarelta matkaan jo varhain (klo 9:15). Tarkistus, että kaikki olivat valmiita lähtöön, jonka jälkeen oli tehtävien jako. Aallonmurtajasta oli melko vaivatonta lähteä vaikka tuuli taas halusi määrätä veneen kääntymistä, myös yhteysalukset aiheuttivat pienessä satama-altaassa virtauksia.
Carlos Zoega päätti 31-vuotiaana tulla Brasiliasta takaisin Ruotsiin vuonna 1881. Hänellä oli mukanaan 6.000 kruunun edestä kahvipapuja. Carlos rakennutti Landskronaan kodin, osti kahvipaahtimon, kahvimyllyn, vaakan ja kahville säilytyspurkkeja. Erikoisuutena oli tummapaahtoinen kahvi. Sitten hän tapasi valokuvaaja Maria Tufvesdottirin ja avioitui hänen kanssaan. Ensimmäisen lapsen (Clara-Marian) syntymän jälkeen perhe muutti Helsingborgiin. Maria luovutti valokuvastudionsa pikkusiskolleen ja omistautui kahville.
Carlos sairastui vakavasti 17.4.1888 ja kuoli samana päivänä. Maria jäi yksin kaksivuotiaan esikoisensa kanssa. Myyntisuosituksista piittaamatta hän piti kahvilansa ja myi ahkerasti tuotteitaan. Maria avioitui 1890 kondiittori Johan Svenssonin kanssa. Johan otti sukunimekseen vaimonsa nimen ja siirtyi kahvialalle – voi, miten edistyksellistä 1800-luvun lopulla. Pariskunnalle syntyi kaksi poikaa joten nimi säilyi tuleville sukupolville.
Esillä näyteikkunassa on kahvipaahtimia (niin luulen). Niin paikalliset kuin turistitkin näyttävän viihtyvän paikassa. Kahvi oli hyvää, samoin pienet leivät ja leivonnaiset, joita tilattiin korvaamaan lounas.
Helsingborgin satamassa oli jälleen harvinainen näky: kaikkien pohjoismaiden liput liehuivat tangossa ryhmänä. Toinen mukava havainto oli, että missä huvivenesatama, siellä paikkoja myös asuntoautoille.
Matka jatkui Helsingöriin. Matka taittui moottorilla, sillä matka salmen toiselle rannalle oli lyhyt (n. 3 NM) ja akkujakin pitää välillä ladata. Matkaa kertyi Venin saarelta yhteensä n. 12 NM (22 km).
Helsingörissä satama oli täynnä, mutta silti aina mahtuu, jos ei muuten niin toisen veneen kylkeen. Tuossakin piti vähän valita minkä veneen kylkeen kiinnittyä sillä tuuli oli kovaa ja painoi kovasti raskaita veneitä. Pitkähkön pohdinnan jälkeen kiinnityttiin mustan hollantilaisen purjeveneen kylkeen sillä laituripaikat oli jo varattu, olivat liian kapeita tai syväys ei riittänyt.
”Ankkurirommiksi” kilisteltiin gintonicit. Samalla oli mukava seurata sataman tapahtumia: seurasimme mielenkiinnolla, miten käy kookkaan norjalaisen purjeveneen, joka aikoi kiinnittyä läheisen purjeveneen kylkeen – ei onnistunut, pois oli lähdettävä sillä tuuli painoi venettä liikaa ja koko riviä väärään asentoon.
Helsingörissä lähdimme kaupungille kävelylle tarkoituksena katsella ympäristöä ja käydä päivällisellä. Vanha kaupunki oli todella hyvin pidetty ja kaunis. Yhdessä talossa oli kyltti, jossa kerrottiin, että H. C. Andersen on asunut ja käynyt koulua siinä (1826-1827).
Ravintolassa suurin osa valitsi kalaruokaa hyvien kalavesien äärellä kun ollaan. Minä söin katkarapuleivän ja sen kanssa maistui kuiva valkoviini.
Kävelimme linnan alueelle ja huomasimme, että kulttuurisatamaksi mainittu huvivenesatama olisi ollut suojaisampi kuin se, johon olimme jättäneet veneen. Swan 441 olisi kyllä ollut hyvin edustava tuossa ympäristössä.
Satamassa oli myös museolaivoja, mm. majakkalaiva. Majakkalaiva on valolaitteella varustettu kelluva merenkulun turvalaite, joka on ankkuroitu paikkaan, jonne kiinteän turvalaitteen pystyttäminen ei ole ollut mahdollista. Majakkalaiva varottaa karikoista ja matalikoista. Ne ovat tavallisesti punaisia.
Huvivenesatamaan palattiin linnan alueen kautta. Osa meistä teki vielä kävelylenkin linnan puistossa. Oli myöhäistä joten vierailu linnan sisätiloihin ei onnistunut.
Kronborgin linna sijaitsee Juutinrauman kapeimmassa kohdassa (4 km), ja on strategisesti tärkeällä paikalla milloin on peritty salmesta kulkevilta laivoilta tullia tai milloin on oltu sotajalalla naapurin kanssa. Se kuuluu Euroopan tärkeiden renessanssilinnojen joukkoon, ja sillä on Unescon maailmanperintöstatus. Nykyinen linna on rakennettu Fredrik II:n hallituskaudella vuonna 1585, toki myöhemmin paljon korjattu mm. 1629 tapahtuneen tulipalon jälkeen.
PURJEHDUKSEN LEGIT
19.7.2023 Kööpenhamina – Ven, Bäckviken 14,8 NM
20.7.2023 Ven, Bäckviken – Helsingborg – Helsingör n. 12 NM
21.7.2027 Helsingör, Nordhavn – Torekov 29,1 NM
22.7.2023 Torekov – Falkenberg 29,5 NM
23.7.202 Falkenberg – Varberg 21,1 NM
24.7.2023 Varberg – Bua 14,1 NM
25.7.2023 Bua – Gottskär 9,2 NM
27.7.2023 Gotskär – Göteborg n. 30 NM
Yht. 160 NM