Retkiä Merellä ja Maalla - Isot Reissut Edessäpäin

6 – KATTEGATIN VESILLÄ – KÖÖPENHAMINASTA GÖTEBORGIIN

6 – KATTEGATIN VESILLÄ – KÖÖPENHAMINASTA GÖTEBORGIIN

Ma 24.7.2023 Varberg – Bua 14,1 NM

Sää: Satoi, välillä rajustikin, välillä pieniä taukoja – kun kunnolla kastuu, märkänä säilyy. 

Tuulta oli lounaasta 10 m/s – tästä suunnasta saatiin hyvä sivumyötäinen tuuli. Aallonkorkeus oli arviolta suurimmillaan n. 2,5 m. 

Kuva 1. Lähtövalmisteluja. Köydet asetellaan lähtövalmiuteen, mahdollisimman vaivattomaan irtautumiseen.

Matkaan päästiin lähtemään vihdoin klo 11:25. Purjeiksi riitti vain pieni keulapurje, arviolta 1/4 alaliikin pituudesta. Vaikka ylhäällä oli vain pieni keulapurje, vauhtia oli riittävästi, enimmillään 8 solmua.

Kuva 2. Aamulla sää näytti hetken kirkkaammalta. Lähdön jälkeen kerätään lepuuttajat veneen sisäpuolelle. Kippari ohjaa ja Eeva siirtää lepuuttajaa. Satamaan tultaessa ja satamasta lähtiessä kippari on aina ruorissa sillä hän vastaa veneestä, on myös usein taitavin ja kokenein veneen käsittelijä.
Kuva 3. Aamuisen sateen piti loppua – ei loppunut. Tuulta piti olla vain kohtuullisesti – olikin runsaasti. Loppupäivän piti olla poutainen – ei ollutkaan.
Kuva 4. Välillä ilmeet hyvinkin kertoivat tuntemuksista.
Kuva 5. Varberg jää taakse.
Kuva 6. Taivaanranta oli melko tasaisen harmaa paksusta pilvikerroksesta.
Kuva 7. Välillä sadekuuro oli niin kova, että peitti näkyvyyttä.
Kuva 8. Bua näkyvissä. sade on kastellut kameran linssin vaikka kuivana olen yrittänyt pitää.
Kuva 9. Buan satama alkaa hahmottua.
Kuva 10. Tämä kuva ei ole purjehdukseltamme, mutta kuvastaa kyllä hyvin tunnelmia minkälaista oli päivän hurjimmilla hetkillä.
Kuva 11. Missä huvivenesatama, siellä asuntoautoalue.
Kuva 12. Päästiin taas kylkikiinnitykseen hyvään paikkaan. Kaikki oli kosteaa ja miehistöä vilutti. ”Ankkurirommina” lämmikkeeksi otettiin pienet konjakit.

Lounas syötiin heti perille tultua (klo 14:25). Ennen lähtöä Reija oli valmistanut bataattisosekeiton, joka lämmitettiin. Mukaan ripoteltiin fetajuustoa. Näkkileipää. Tuo oli retken mieleenpainuvin ateria – lämmitti ja täytti vatsan. Keittoa ei tietysti kovassa aallokossa kannata yrittää saada suuhunsa ainakaan lautaselta, ehkä mukista onnistuisi paremmin. Iltapalaksi oli sitten papunuudelisalaatti.

Kuva 13. Kun sataman aluksia tarkasteli tarkemmin, huomio kiinnittyi esim. siiten, että tuo vieressä ollut venehän on suomalaisvalmisteinen Kulkuri.

Bua on pieni vaatimaton kylä, joka arkkitehtuuriltaan muistuttaa Nauvoa. Käytiin kävellen kauppakeskuksessa ostamassa vähän täydennystä ruokavarastoon. Ylimääräisenä ostettiin puoli litraa mustikoita aamupuuroon ja jugurttiin. Jätskit ostettiin tietysti myös. Viimemainitut maksettiin veneen budjetin ulkopuolelta.

Kuva 14. Satama oli pääasiassa kalastajien aluksia, mutta myös huviveneitä.
Kuva 15. Buan satma-allas ei ollut kovin suuri. Paikka löytyi nuolenpään osoittamasta paikasta, johon on merkitty ravintola, ravintolaa ei kuitenkaan ollut.
Kuva 16. Satamassa oli useita komeita kalastusaluksia. Ankkuri pitää tietysti kiinnittää kannelle hyvin jotta ei luiskahda mereen.
Kuva 17. Rapuja myytävänä.
Kuva 18. Ravut olivatkin jo loppu.
Kuva 19. Aluksen ruumasta nostetaan rapuja laatikko toisensa perään. Ravut keitetään merellä ennen satamaan tuloa. Onkohan sen tarkoitus taata tuoreus vai vain nopeuttaa prosessia, jää arvailtavaksi.

Äyriäisten kivun tuntemiskyvystä on tieteellistä näyttöä, myös rapu voi tuntea kipua ja tuskaa. Jouduttuaan kiehuvaan veteen, hummerit kamppailevat rajusti kahden minuutin ajan. Sama koskee rapuja ja katkarapuja. Joissakin maissa rapujen keittäminen elävältä on kielletty. – Ehkä oli hyvä, että kaikki ravut oli jo myyty.

Rapumertoihin oli ehkä eksynyt muutama pieni turska ja kampela. pyydettiin saada ostaa ne. Mutta kuka perkaa? Kalastaja-aluksen kippari sanoi, että ei enää jaksa perata kaloja, koska yön valvomisen jälkeen on väsynyt, ja piti lähteä nukkumaan.

Kuva 20. Pian paikalle tulikin mies, kavereiden kertoman mukaan oli perkauksen mestari – kalan perkauksella elämäntyönsä tehnyt. Ammattimaiselta näytti: oikeanlaiset liikkeet ja terävä työkalu.
Kuva 21. Oli muitakin jonossa kärkkymässä itselleen evästä.

PURJEHDUSLEGIT

19.7.2023 Kööpenhamina – Ven, Bäckviken 14,8 NM

20.7.2023 Ven, Bäckviken – Helsingborg – Helsingör n. 11 NM

21.7.2027 Helsingör, Nordhavn – Torekov 29,1 NM

22.7.2023 Torekov – Falkenberg 29,5 NM

23.7.202 Falkenberg – Varberg 21,1 NM

24.7.2023 Varberg – Bua 14,1 NM

25.7.2023 Bua – Gottskär 9,2 NM

27.7.2023 Gotskär – Göteborg n. 30 NM

Yht 158,8 NM