Retkiä Merellä ja Maalla - Isot Reissut Edessäpäin

5 – KATTEGATIN VESILLÄ – KÖÖPENHAMINASTA GÖTEBORGIIN

5 – KATTEGATIN VESILLÄ – KÖÖPENHAMINASTA GÖTEBORGIIN

23.7.202 Falkenberg – Varberg 21,1 NM

Kuva 1. Aamu oli tyyni ja kaunis.

Aamiainen syötiin rauhallisesti. Tarjolla oli lähes samat elintarvikkeet joka aamu: kaurapuuroa, jonka jokainen kerta jätin väliin, jugurttia, mysliä, keitettyjä kananmunia, hunajaa, leipää ja juustoa sekä tuoremehua.

Kuva 2. Aamun sääennuste ei ollut mieltä ilahduttava, mutta otettava on mitä annetaan: viileää ja sadetta. Kun aurinko ei lämmittänyt, piti lisätä vaatekertoja – pian laukku olikin tyhjä kuivista ja lämpimistä vaatteista.

Lähtö oli helppo kylkikiinnityksestä puulaiturin päästä jota joen virtaus auttoi. Tuulta oli lounaasta 5-7 m/s. Puolipilvistä, oli muutama kuuro, myöhemmin jatkuvampaa sadetta.

Kuva 3. Välittömästi lähdön jälkeen on hyvä tarkistaa reitti ja laittaa köydet järjestykseen. Kippari (Maarit) ja perämies (Reija) tutkivat navigaattorin näyttöä.
Kuva 4. Isoa purjetta nostetaan. Nostamista helpottaa aluksi, kun mastolla on yksi vetämässä nostinköyttä ja toinen käyttää vinssiä. Loppu säädetään vinssillä. Isopurjeen koko on suuruusluokkaa 38 m2 ja keulapurjeen (genuan) 67 m2 – kyllä niissä vetämistä ja kasaamista on.
Kuva 5. Hyvä työskentelyasento ja kohtuullinen voima riittävät nostamaan isonkin purjeen ylös. Isoa purjetta nostettaessa vene on ns. piissä eli keula kohti tuulen silmää.

Isossa purjeessa oli edelleen 2. reivi, jota ei purettu, ja genua oli puoliksi auki, kun tätä arvioidaan alaliikin pituudesta. Vauhtia reiveistä huolimatta riitti, ja matkanteko on miellyttävää, kun vene ei ole aivan kallellaan.

Kuva 6. Lounaaksi perämies järjesti iloisen yllätyksen, hedelmätarjoilun.
Kuva 7. Taivaanrannassa oli tumia pilviä. Paljon näkyi tuulivoimaloita, jokaisessa kylässä yksi tai useampi, lähellä rantaa majakoita ja loistoja sekä viittoja.
Kuva 8. Hyvä mieli oli koko ajan matkassa mukana.
Kuva 9. Hyvissä ajoin ennen satamaan saapumista laskettiin purjeet. Puomi oli laskeutunut alas – puominkannatin kaipasi säätöä.
Kuva 10. Kaukaa mereltä näkyi, että olemme menossa vanhaan kulttuurikaupunkiin – kylpylä pitää ehdottomasti kokea, viis viileästä säästä.
Kuva 11. Olisiko vapaata kiinnittäytymispaikkaa 13 m pitkälle purjeveneelle? Tuossa olisi kyllä hyvä, mutta se on tarkoitettu vain lastaukseen.
Kuva 12. Tuloreitti Varbergin satamaan. Ahtaassa satama-altaassa joutuu joskus tekemään käännöksiä ja miettimään sopivinta kiinnittymispaikkaa – onneksi oli osaava kippari. Laituriin kiinnittäydyttiin klo 14:35.
Kuva 13. Paikka löytyi pienen etsiskelyn jälkeen, ja pian löysi toinenkin vene hyvän paikan s/y Carissan kyljestä.
Kuva 14. Hetkeä myöhemmin tilanne oli jo kehittynyt edelleen. Miten, koska ja kuka ensimmäisenä lähtee tästä kasasta – on aamun murheita, jos murhe ollenkaan.
Kuva 15. Miehistö vasemmalta päin: kippari Maarit, perämies Reija, gastit Katri, Riikka, Taina, Anne, Susanna ja edessä Eeva. Tämä oli hyvin osaava, tosi mukava, iloinen ja sopeutuvainen porukka.
Kuva 16. Rannalla oli vanha kylpylärakennus, maurilaistyylinen Kallbadhuset.

Ensimmäinen kylpylärakennus valmistui 1866, mutta se tuhoutui myrskyssä n. 20 vuotta myöhemmin – ei ihme sillä kylpylä sijaitsee aavan meren (Kattegat) rannalla. Uusi kylpylä rakennettiin 1886, mutta sekin tuhoutui myrskyssä. Nykyinen rakennus on vuodelta 1903, toki sen jälkeen remontoitu perusteellisesti. Kylpylässä on kaksi puolta, toinen miehille, toinen naisille. Kummallakin puolella on kaksi saunaa. Uimassa käydään meressä, ja ilman vaatteita. Vesi tuntui lämpimältä ja suolaiselta, olisikohan ollut +19 astetta. Suolapitoisuus lienee suuruusluokkaa 30 promillea (30 g suolaa /1000 g vettä).

Kuva 17. Kaupungissa on iso linnoitus, joka on varmaan ollut tarpeen, kun Ruotsi ja Tanska ovat sotineet keskenään lukemattomia kertoja. 
Kuva 18. Puistossa oli kaunis vanha nikkarityylinen rakennus, seurahuone, jossa oli useita ravintoloita. Illallinen laitettiin kuitenkin veneessä. Puisto oli joku Allsång tilaisuus – ruotsalaiset tykkäävät yhteislaulusta.
Kuva 19. Satamassa oli viikinkimallinen limilautainen puuvene. Uni tuli lempeästi viikinkejä miettien.

Tuo vene tuossa toi mieleeni vähän Viikinkihistoriaa.

Näillä vesillä on purjehdittu jo ensimmäisellä vuosituhannella noilla viikinkilaivoilla, 900 luvulta 1300- luvulle kehittyneemmillä koggi-laivoilla, sitten holkki-laivoilla 1600-luvulta lähtien. Kogit ja holkit olivat jo tasalautaisia, joka tekniikka mahdollisti suurempien alusten rakentamisen. Laivojen rakennetekniset ratkaisut taas mahdollistivat rahdin määrien lisäämisen ja kaupankäynnin vilkastumisen. Samalla tuli tarve sovinnolliseen yhteistyöhön, perustettiin Hansaliitto.

Viikinkilaivoja oli jo varhaiskeskiajalla. Ne olivat aikansa parhaita, sillä niissä oli sekä purjeet että airot. Tuuli kuljetti vaivattomasti purjeella, mutta tyvenen tullessa laivoja soudettiin, soudettiin myös jokiosuudet. Laivoja ohjattiin peräsinairolla, joka oli kulkusuunnassa oikealla puolella ja siten ohjattavissa (styra) oikealla kädellä. Tästä on tullut nimitys “tyyrpuuri”. Soutajia laivoissa oli tavallisesti 40, jopa 120. Purjeet olivat kookkaita neliön muotoisia ja tehty villakankaasta. Veneissä oli yhdestä puusta veistetty köli, jolloin ne nousivat hyvin tuuleen, niillä voitiin kryssiä vastatuuleen. Ne olivat merikelpoisia, mutta myös uivat sisämaan matalissa vesissä. Veneet olivat kevyitä, ja niitä voitiin siirtää maakannasten yli. Laivat olivat limisaumaisia ja rakennusmateriaalina oli tammi tai mänty. Reilurunkoisen laivan rakentamiseen tarvittiin tusina tammea.

Viikingit navigoivat auringon ja Pohjantähden liikkeitä seuraten, tarkkailemalla luontoa, aaltoja, tuulta, lintuja ja meren kaloja. Viikinkialusten kopioilla tehdyissä testeissä on saavutettu jopa 15 solmun nopeuksia. Eväinä heillä oli kuivattua lihaa ja kalaa. 

Viikinkien rahtialuksia, jotka olivat leveitä, kutsuttiin knarreiksi. Niillä matkustettiin Atlantin yli Islantiin ja Grönlantiin. Pitkäveneeksi eli Draakiksi eli Långskeppiksi kutsuttiin hyvin pitkiä viikinkiveneitä, joissa oli 30–40 penkkiä. Pituutta näissä on ollut jopa 80 metriä. 

Koggilaivoja käytettiin 900-luvulta 1300-luvulle. Ne olivat 20-27 m pitkä, tarvitsivat vain 15-20 miestä ja kantoivat rahtia 100-200 tonnia. Niissä oli yksi tai kaksi raakatakiloitua purjetta. 1200-luvulta lähtien niihin tuli latinalaistakiloitu mesaani. Holkkilaivoja käytettiin 1600-luvulta lähtien. Ne olivat kolmimastoisia, ja siten koggia suurempia. 

Kuva 20. Entä se huomenaamu?