Retkiä Merellä ja Maalla - Isot Reissut Edessäpäin

Torstai 27.9.2018 A Coruna Marina Real/Espanja – Täältä se lähtee

Torstai 27.9.2018 A Coruna Marina Real/Espanja – Täältä se lähtee

Miehistö: Kipparina Raija (Alapeteri), perämiehenä Maarit (Suomi), gasteina Minna, Hanna, Sanna, Anna, Eeva ja Jouni.

Vene: Swan 441/43, Dec 80, 1980. Suunnittelija: Ron Holland

Pituus: 13.52 m, leveys 4.06 m, syväys 1.98 m tai 2.4 m. Paino: 11 200 kg

Purjeet: isopurje Dacron 2017, genoa 1 Dacron, genaakkeri, spinaakkeri, kovan tuulen spinaakkeri ja myrskyfokka.

Sää ja ennuste: Pilvistä, ja heikkoa etelän puoleista tuulta, illalla mahdollisesti sadetta.

S/y Ocean Ladyn edellisten legien sääolosuhteiden perusteella vaikuttaa siltä, että A Coruna jakaa maailman kylmään, tuuliseen ja sateisen Pohjoiseen ja lämpimään, aurinkoiseen, lempeiden tuulien Etelään – tuota Etelää itse tulin hakemaan ja kokemaan. Mutta näin jälkikäteen, lämpöä ja lempeitä tuulia saatiin kuitenkin vielä odotella muutama tunti ja muutama päivä – helleolosuhteet kohdattiin vasta perillä.

Suomalaista laatutyötä – vankkarakenteine hyvä purjehtija

Tapahtumia: Uusi miehistö kokoontui s/y Ocean Ladylle alkuiltapäivästä jolloin Biskajan lahden kosteutta kuivateltiin edelleen.

Päivän ohjelmaan kului turvallisuusbriiffi ja stuuvaus. Stuuvaukseen kuului ruokatarvikkeiden hankinta ja mm. uuden puhelimen osto kipparille.

Käytiin perusteellisesti läpi turvallisuuteen liittyviä asioita kuten kannella liikkuminen ja pelastuslautan toiminta ja mahdollisia katastrofitilanteita purjehduksen aikana. Luo turvallisuutta, ei suinkaan se, kun tietää mitä kaikkea voi sattua, vaan se, kun tietä mitä silloin pitää tehdä. Jos veneessä syttyy tulipalo, on ensin kiire sammuttaa sitä, jos sammuttaminen ei onnistu, on kiire siirtyä pelastuslauttaan. Samalla konkretisoitui kaasuhellan huolellinen käyttö: liekki ei liian suurella eikä lähistöllä palavia kappaleita.

Vahtivuorot kestävät kolme tuntia kerrallaan. Jaettiin vahtivuorot, johon kuhunkin tuli 2 henkilöä. Vuorot jaettiin kolmen tunnin jaksoihin. 1 vuoro on kannella, 2 vuoro on stand by:ssa ja 3 vuoro lepää. Kansivuorolaiset hoitavat tietysti ohjauksen ja purjeet, stand by-vuoro laittaa ruuat, tiskaa ja siivoaa. Lepovuorolaisten on hyvä levätä, sillä lepoaikaa ei ole turhan paljon.

 

 

Päällystön vuorot oli jaettu 5 tunnin jaksoihin – aina joko kippari tai perämies oli hereillä ja valvomassa tapahtumia
Gastien toiminta oli jaettu kolmen tunnin jaksoihin. 1-vahdissa Jouni ja Minna, 2-vahdissa Eeva ja Hanna ja 3-vahdissa Anna ja Sanna

Kaikki odottelevat melkein jännittyneinä, ainakin innostuneina merelle lähtöä, joka sovittiin tapahtuvaksi seuraavan päivän aamulla klo 9.

Satama ympäristöineen on kaunis – tässä iltavalaistus

Marina Real vierassatama on pieni, vain 20 venepaikkaa. Laiturit ovat ponttooneja joissa on aisapaikat. Ponttoonilaituri nousee ja laskee vuoroveden mukana. Meno laiturille tapahtuu laskuveden aikaan jyrkkää ramppia pitkin, nousuveden aikana ramppi on vain lievässä lasku/noususuunnassa. Tuona päivänä (28.9.2018) vuoroveden ylimmän ja alimman veden pinnan väli (range) oli huikeat 3.1 m (min 0.7 ja max 3.8 m)! Tällaisen syklin kesto on hieman yli 6 tuntia. Vuorovesitilanteen voi nähdä Nautical Almanakasta ja se näkyy myös Navionics’in navigointiohjelmassa – syytä onkin tarkistaa tilanne, sillä noin suuri vuorovesi aiheuttaa merkittäviä syvyysmuutoksia ja virtauksia. Yksinkertaistaen, vuorovesi-ilmiö liittyy kuun ja auringon gravitaatioon sekä maan pyörimiseen.

Kippari ja perämie tietysti hallitsevat vuorovesi-ilmiön, joka on yksinkertaista monimutkaisempi

Illalla käytiin kaupungilla tankkaamassa proteiineja, vene oli stuuvattu ja bunkrattu jo päivällä.

Illalla tutustuttiin toisiimme ja samalla tankattiin proteiineja

 

Bunkrata vai stuuvata vai kumpaakin?

Ennen kun lähdetään merelle vene varustetaan, bunkrataan vai stuuvataan vai kumpaakin? ”Sanat eivät ole synonyymejä. Toinen on lastaamista ja toinen on tankkaamista”, sanoi kokenut merimies.

Ennen kun lähdettiin merelle vene sekä bunkrattiin (tankattiin polttoainetta ja vettä sekä henkilökohtaiset viinakset) että stuuvattiin (lastattiin), jonka jälkeen alus oli ”meriklaari”, valmis köysien irrottamiseen.

Nuo sanat lienevät todella slangia, koska niitä ei löydy Merenkulkualan asiasanastosta (http://merisanasto.kyamk.fi/termi.php?q=9577), mutta Espoon Kipparien mukaan stuuvaus on lastaamista ja bunkraus on ottaa polttoainetta. https://www.espoonkipparit.fi/tietoa/merislangia