Retkiä Merellä ja Maalla - Isot Reissut Edessäpäin

4 – KATTEGATIN VESILLÄ – KÖÖPENHAMINASTA GÖTEBORGIIN

4 – KATTEGATIN VESILLÄ – KÖÖPENHAMINASTA GÖTEBORGIIN

22.7.2023 Torekov – Falkenberg 29,5 NM

Aamiaiseksi syötiin puuroa, jugurttia, mysliä, pähkinöitä ja juustoleipiä. Tietysti myös kahvia, joka tehtiin metalliseen pressopannuun. Pressopannulla oli myös termariominaisuuksia, tosin kahvia ei koskaan jäänyt pidempään säilytettäväksi.

Aamulla ennen lähtöä tuli pieni sadekuuro, päivemmällä oli puolipilvistä ja poutaa. Tuuliennuste oli 6 m/s koko päivälle, mutta tuulta oli ennustetta enemmän 8 m/s. Aallon korkeus oli arviolta 1,5-2,5 m. Isopurjeessa oli 2. reivi. Keulapurjetta (genua) oli ulkona n. 1/2 (alaliikin pituudesta). 

Kun oli kova sivutuuli niin, että tuuli painoi venettä kohti laituria, lähtö satamasta oli melkoista vääntöä. Ohjeita tuli oman veneen kannelta, mutta erityisesti laiturilta – kipparin oli nopeasti valittava oikea ratkaisu, joka taisi tullakin hänen omasta päästään: keulaspringilähtö – springinä toiminut keulaköysi kireälle ja venettä moottorilla eteenpäin jolloin perä kääntyi laiturista poispäin, tässä tapauksessa kohti tuulen silmää ja ohi takana olevan ison moottoriveneen. Siinä se. Lähtö onnistui vihdoin klo 9:30. Kuvaa tietysti tuollaisesta hetkestä ei tule otettua, koska veneen tilanteeseen keskittyminen on pääasiassa.

Kuva 1. Aamulla heti oltiin iloisia ja innostuneita. Sää näytti kauniilta, tuulta oli riittämiin – Swan 441 ei oikein liiku ihan kevyellä tuulella.
Kuva 2. Vene oli vähän kallellaan ja meri kohisi keulassa – varmuuden vuoksi oltiin kiinni lifelinessa. Aina kannella on tietysti päällä paukkuliivit.
Kuva 3. Aika kuluu nopeasti, kun seuraa ympäristöä. Yhdellä halssilla, kun mennään ”töitä” on vähän.

Lounaaksi syötiin aamulla valmiiksi tehdyt voileivät, jotka oli pakattu kahvin suodatinpusseihin – hyvä idea.

Kuva 4. Oli kohtalaisen leppoisa keli joten kippari voi hetkittäin ottaa levon kannalta, tai ehkä olikin ajatustyö meneillään.
Kuva 5. Oikein kropassa tuntee, kuinka Carissa kyntää merta.
Kuva 6. Leppoisa on meno ja meren katselu nautinnollista.

Kuva 7. Falkenberg on jo muutaman mailin päässä. Näkyy, että mennään lyhyt matka jokea pitkin ylös.
Kuva 8. Matkaa kertyi 29,5 NM (n. 55 km) ja matkan kesto oli n. 5 tuntia eli keskinopeudeksi jää 11 km/h.
Kuva 9. Perillä oltiin 14:25. “Ankkurirommina” oli tuoremehu – taisi mukana olla vähän camparia.
Kuva 10. Falkenberg näytti teollisuuskaupungilta joen varrella. Vierassatamaa vastapäätä joessa oli telakka ja saha. Kuvan laitos näyttää viljasiilolta.

Falkenbergin kunnassa on runsaat 45.000 asukasta, joista 0,7 % on Suomessa syntyneitä. Pihtipudas, Pieksämäki ja Savitaipale ovat Falkenbergin ystävyyskuntia.

Joessa oli selvästi havaittava virtaus. Satamassa oli rauhallista. Sähköä saatiin ja tarjolla oli siistit peseytymistilat, oli myös paikka pestä astiat. Satamassa voi maksutta laitata polkupyöriä – tällainen mahdollisuus oli monessa satamassa.

Kuva 11. Perillä oltiin sopivan varhain, niin ehdittiin kävellä ympäristössä. Monet kävivät jopa kaupungin keskustassa. Täälläkin rannat olivat pitkälle matalia joten pitkät uimalaiturit olivat välttämättömyys.

Kuva 12. Tervetuloa laiturille, paitsi ei koirat, polkupyörät eikä potkulaudat.

PURJEHDUKSEN LEGIT

19.7.2023 Kööpenhamina – Ven, Bäckviken 14,8 NM

20.7.2023 Ven, Bäckviken – Helsingborg – Helsingör n. 12 NM

21.7.2027 Helsingör, Nordhavn – Torekov 29,1 NM

22.7.2023 Torekov – Falkenberg 29,5 NM

23.7.202 Falkenberg – Varberg 21,1 NM

24.7.2023 Varberg – Bua 14,1 NM

25.7.2023 Bua – Gottskär 9,2 NM

27.7.2023 Gotskär – Göteborg n. 30 NM

Yht. 160 NM