Lauantai 29.9.2018 Mereltä Portoon/Porto Quinta da Douroon, Portugali
A Carunasta lähdön jälkeen päivä vaihtui yöksi ja uudelleen päiväksi.
Sää ja ennuste: Heikkoa pohjoisen puoleista tuulta. Yö oli puolipilvinen, ajoittain täysin pilvinen. Puolikuu taivaalla valaisi selvästi, joskus pilkotti jokunen tähti, tunnistettavissa vain Orionin vyö ja Orioniin liittyviä muita tähtiä. Yöllä utu/sumu hälveni, pilvet poistuivat, aurinko nousi ja pian paistoi pilvettömältä taivaalta. Samalla purjehtijoiden asu muuttui kevyemmäksi, jopa shortsit olivat osa vaatetusta.
Auringon laskut ja nousut mereen ovat upeita – eikä niitä kovin usein ole mahdollisuus nähdäEdellisenä iltayönä oli reipasta tuulta, mutta tuuli moinasi yöllä klo 23, moottori otettiin avuksi, vauhti tällöin 5-6 kn.
Yöllä Navigoidaan karttaplotterin avulla ja pysytellään rannikosta n. 10 nm etäisyydellä, ja 100 m syvyyskäyrän syvemmällä puolella. Vähitellen oli siirrytty lähemmäksi rantaviivaa, alle 100 m syvyysalueelle.
Kurssin pitäminen pimeässä, kun taivas on aivan pilvistä, on tosi vaikeaa, ja vaatii totuttelua – onneksi plotteriin ei nyt jää jälkeä kuljetusta kiharasta reitistä. Noissa oloissa seurataan purjeiden käyttäytymistä, aaltojen liikettä ja tietysti kompassia – karttaplotterin näyttö päivittyy liian hitaasti. Toki navigaattori antaa pitkän tähtäimen kurssin.
Matka Portoon lähestyi vähitellen. Vahtivuoron lopussa klo 6 matkaa Portoon oli jäljellä n. 54 nm. Päivän mittaan ajoimme lähemmäksi rantaa, joka tulikin näköetäisyydelle, näkyi pieni kaupunki ja purjevene, joka kulki täysin purjein, tuskin kuinkaan kovin vauhdikkaasti, matka jatkui Etelän suuntaan.
Yöllä vahtivuorossa kannella klo 03 – 06. Tuota ennen tuuli oli moinannut ja avuksi oli otettu konevoima, kello oli 23. Nukkuessa selvästi kuuli, että kannella tapahtuu, ja pian selvisi mitä.
Yöllä näkyi yksi purjevene vieressä paapuurin puolella muutaman mailin päässä, sen ilmaisi vain kirkas valkoinen valo.
Ei nyt jatkuvasti, mutta usein kuitenkin pienet delfiinit, itse asiassa pyöriäiset tulivat tervehtimään. Niitä saattoi olla kymmeniä. Ne uivat muodostelmassa ja välillä hyppäsivät ilmaan. Väri oli ruskea ja kyljessä isot valkoiset alueet.
Delfiinit selvästi halusivat seurustella kanssamme – tulivat yksittäin tai kaksittain tai kymmenien laumoina uimaan veneen viereen, uimaan muodostelmissa, hyppimään ja sukelteleman – ei vain yhden kerran, vaan usein.
Delfiinit ovat nisäkkäitä, jotka synnyttävät yhden poikasen pitkän raskausajan (9-16 kk) jälkeen. Kuten tiedämme, ne ovat sosiaalisia ja älykkäitä, tarkkakuuloisia ja viestivät toisilleen äänillä. Arvelimme, että näkemämme ”delfiinit” ovat pyöriäisiä, mutta tuntomerkit viittaavat siihen, että ne olivat delfiinejä (tapa liikkua, selkäevä ja nokan malli: Delfiineistä eroten pyöriäisen pää on pieni ja pyöreähkö, ilman otsakulmaa ja terävää nokkaa).
Merellä näkyi paljon kalanpyydyksiä merkkiliput heiluen, joskus pyydyksen merkkinä oli poiju välkkyvine merkkivaloineen, mikä oli pimeässä helppo huomata – tosin nämäkin tulivat näkyville vasta aika lähellä venettä. Mitä pyydyksiä, jäi arvailujen varaan. Humoristisesti suunniteltiin pyydysten kokemista ja kalaruuan valmistusta – vain rohkeus puuttui toteuttaa idea – odotellaan Porton rantaravintoloita. Vasta aamulla näkyi yksi kalastusalus, joka ehkä oli kokemassa pyydyksiä.
Aamulla oli kiva yllätys, kun pörhöinen pikkulintu oli tullut kyytiin, ja lepäili veneen kannella köysinipun vieressä välillä paikkaa vaihtaen. Edellinen vahti oli tarjonnut juomaa ja ruokaa, mutta mikään niistä ei maistunut eikä auttanut uupumukseen. Ristimme pikkulinnun Martiksi. Muutaman tunnin kuluttua hän alkoi nytkähdellä niin kuin olisi ollut hikka, levitti siipensä ja nukahti pois, jäi aivan jäykäksi. Annan ja Jounin huolenpito ja hoitotoimenpiteet eivät valitettavasti riittäneet toipumiseen vakavasta sairaudesta. Sitten, jo puolen tunnin kuluttua lensi samanlainen lintu veneelle. Katsoi kuollutta Marttia, teki pienen kierroksen, ja lensi pois Etelän suuntaan, ehkä viemään suru-uutista kavereille.
Aamiainen meni ohi aamulla nukkuessa, mutta ei haittaa. Lounas oli klo 12, välipala klo 15 ja päivällinen satamassa klo 21.
Lounaan valmistamisen vuoro eli stand by vahti kuului minulle ja Hannalle. Hanna kätevänä ja nopeana otti heti johtajuuden. Tänään tarjotaan ”Kokin erikoista” tyyliin mitä kaapista löytyy pian pilaantuvaa, mutta vielä käyttökelpoista. Löytyi jauhelihaa, keitettyjä kanamunia aamiaiselta, eilen keitettyjä perunoita, keräsalaattia, kurkkua ja tomaattia, lisäksi fetajuustoa – Nämä kaikki osittain yhdessä, osittain erikseen. Myöhemmässä blogissa on tarkka resepti.
Iltapäivällä horisontissa alkoi näkyä – näkyä yhä selvemmin ja selvemmin, että kyseessä on kaupunki. Nykyään ei enää tarvitse kysellä kalastajilta, että missä ollaan sillä veneessä oli navigaattori – lisäksi oli varanavigaattoreja (Navionics). Matkan varrella, aina vahtivuoron loputtua kansivahti merkitsi lyijykynällä merikorttii rastin ja kellonajan, että missä sinä hetkenä ollaan.
Porton Quinta da Douroon saavuttiin klo 17:43. Kippari Raija ajoi tottuneesti pieneen satamaan, johon perämies Maarit oli ottanut aiemmin yhteyttä. Niinpä vastassa oli ystävällinen mieskaksikko ohjaamassa sopivaan laituriin. Päästiin sivukiinnitykseen, joka tälle veneelle on juuri sopiva. Tätä venettä ei ole suunniteltu menemään laituriin keula tai perä edellä, tämä vene on suunniteltu purjehtimiseen avomerellä. Laiturimaksu oli 52 € -50% ARC alennuksella. Heti satamaan tulon jälkeen kippari tarjosi kuohuvaa – oli suoriuduttu hienosti.
Koska päivällinen suunniteltiin nautittavan Portossa, klo 15 syötiin välipalana keksejä, juustoja ja hedelmiä. Illalla syömään sataman lähellä olevaan ravintolaan. Mitähän siellä on tarjolla nälkäisille vatsoille.
Läheiset rantakadut olivat täynnä pieniä ravintoloita, oli lähes valinnan vaikeus. Rannassa olevan kadun ravintolat olivat täpö täynnä, mutta isolle joukolle löytyi tilaa seuraavalta kadulta.
Kansivuorot 2 vahti: 03-06, 12-15 ja 21-24. Lepovuorot 06-09, 15-18 ja 00-03. Stand by-vuorot 09-12, 18-21 ja 03-06.
Matkan kokonaispituus oli 188,5 merimailia (nm), aikaa kului 1 vuorokausi ja 9 tuntia, keskinopeus oli 5.2 solmua (kn) ja maksiminopeus 10.1 solmua (kn).
Solmu (kn) on meripeninkulma tunnissa, joka on 1,852 kilometriä (km) tunnissa ja 0,5144 metriä sekunnissa (m/s).
Mutta matka jatkuu, emme jää Portoon, vain piipahdamme.